dinsdag 14 oktober 2008

Opdracht objectief artikel

Naam studenten: Rik Nijssen 2111989, Renee Lentjes 2128871
Naam vak: Praktijkgericht onderzoek
Naam docent: Judith Arts
Datum: 14 oktober ’08

Meidengeheimen!

Afgelopen woensdag 24 september heeft er in Stafgebouw Meerhoven in Eindhoven een meidenactiviteit plaatsgevonden. Deze activiteit hield in dat de meiden sieraden gingen maken. Er worden wekelijks activiteiten aangeboden in het Stafgebouw voor meiden. Wij waren er ook bij omdat we wilden bekijken of meiden in de leeftijd 10-12 jaar in groepsverband indirect negatief over elkaar praten in elkaars bijzijn. We wilden ook weten of de meiden ook direct positief over elkaar praten en waar meiden het dan over hebben. We hebben participerend geobserveerd, door zelf deel te nemen aan de activiteit. Onze observatie was verhuld.

Voor aanvang van de meiden waren wij al aanwezig. Twee meisjes kwamen als eerste binnen en gingen zitten kletsen over hun schooldag. Er kwamen nog twee meisjes binnengelopen, en de meisjes die al binnen waren zeiden tegen elkaar: “moet je haar tas eens zien, echt zo’n goedkope” Vanuit de meisjes die binnenkwamen kwam geen reactie.
Drie meisje zitten met elkaar de kletsen over jongens. Dan komt er een meisje binnen waarna de meiden tegen elkaar zeggen: ‘dat is zijn zusje!’ Het meisje hoort dit en komt naar de meiden toe en zegt: ‘hadden jullie het over mij’ De meiden reageren ontkennend en gaan smiespelend door met hun gesprek. Het meisje waarover het ging heeft geen aandacht meer voor de meiden.
Een drietal meiden praatten over een meisje die volgens hun bevindingen regelmatig te laat komt, wanneer het betreffende meisje binnenkomt zeiden ze tegen elkaar: ‘zie je wel’ Het meisje kijkt naar het drietal en knikt een keer.
Twee meiden hebben het over de laarzen van een meisje die twee stoelen verderop zit. Ze zeggen tegen elkaar: ‘ moet je zien, die zijn echt al versleten, zoiets trek je toch niet aan’ Het meisje met de laarzen hoort dit en reageert door te zeggen dat ze aan het sparen is voor Uggs, maar dat ze haar kledinggeld nog niet heeft gekregen van haar moeder. De twee meiden reageren daar positief op: ‘ wat gaaf dat jij al kledinggeld krijgt, dat krijg ik pas als ik 14 ben’
De meiden zijn bezig met het maken van sieraden. Er worden complimenten gemaakt op elkaars werk, maar er wordt ook feedback gegeven op het werk. Een meisje is niet tevreden met haar werkstuk. Dit uit ze door te zeggen dat ze het lelijk vind, en haar werk neer te gooien. Andere meisje springen erop in door tegen haar te zeggen dat ze het wel heel mooi vinden. Verder waren er op opmerkingen zoals: ‘die van haar is echt vet geworden, hoe dat ze dat toch’ en ‘pff, die ketting ziet er echt niet uit die zou ons oma nog niet omdoen’

Na de activiteit moest er ook nog opgeruimd worden. Tijdens het opruimen kwamen er opmerkingen vanuit twee meisjes. Zij zeiden tegen andere meisjes: ‘ ruimen jullie dat maar op, die zooi is van jullie’ Deze meisjes ruimden de rommel op zonder reactie. Deze meisje zeiden wel tegen elkaar: ‘wat zijn hun toch bazig, echt stom’ Dit zeiden ze zo zacht zodat de andere meisjes het niet konden horen.

Volgens de begeleiding hebben de meiden zich niet anders gedragen dan dat zij normaal doen tijdens de meidenactiviteit waardoor onze observatie goed uit te voeren was.

De meiden praten indirect negatief over elkaar in elkaars bijzijn. De meiden hebben het tijdens gesprekjes over school, kleding, gedrag en jongens. Ook praten de meiden direct positief over elkaar. Als er positief over elkaar wordt gepraat in elkaars bijzijn dan gaat het over kleding en gedrag.

Geen opmerkingen: